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全英2023:ブライアン・ハーマンに優勝をもたらしたドライバーの戦略|Golf Digest

JFK空港近くのホテルでランチをしながらテレビで見た,今年の The Open 最終日。雨で大逆転が起こるかも……と少なくない人が抱いていたはずの期待を裏切って,ブライアン・ハーマンはソリッドなプレーを続けてクラレットジャグ。手にしました。

たしかに堅実なパッティングが目についたけれど,それがあるのもドライバーショットがあってこそ,ショートヒッターなりの戦略をハーマンは確実に実行していた,という分析です。

ソース

British Open 2023: The moneyball driving strategy that won Brian Harman the claret jug | Instruction | GolfDigest.com by Luke Kerr-Dineen, 23 July 2023

拙訳

イングランド,ホイレイク――ブライアン・ハーマンのゴルフがクルマだったら,彼のトップラインスピードは最速ではないだろう。他のプレイヤーとのドラッグレースに参加させれば,ハーマンは後塵を拝することになるだろう。ゴルフは最高馬力の瞬間にある。大きければ大きいほど良い。 *1

ハーマンですらそれを知っている。「私は36歳だ。ゲームは若くなっている。若い選手たちが出てきて,彼らは1マイルも飛ばせる。飛距離のゲームになっている。ゴルフはそう進んでいるっぽいね。」 *2

しかし,さらなるスピードを求める競争の最中,日曜日のロイヤルリバプールで先頭を走ったのはハーマンであり,6打差で勝利した。すべてのクルマが同じように設計されているわけではない。確かに,高速が出せるように作られているものもある。しかし,より操作しやすいように設計されたものもあるのだ。 *3

それがハーマンなのだ。身長5フィート6インチ,体重150ポンドの小柄な左利き選手の平均クラブヘッドスピードは時速109マイルで,PGAツアーでは下位10パーセントに入る。ハーマンがクラレットジャグを手にした横でローアマチュアの栄誉を獲得したのは,6フィート8インチのクリスト・ランプレヒトだったが,ハーマンはそのような直線でのスピードを重視した体格ではない。 *4

その代わりに,ハーマンは自分が最も得意とすること,つまりコーナーで勝つことを中心とした戦略を考案した。それがPGAツアーで12年間のキャリアにつながり,プレーしたあらゆるレベルで勝利を収めてきた。そしていまや,全英オープンのチャンピオンとなった。 *5

Brian Harman's final strokes-gained statistics from this week at Royal Liverpool.

いつでもどこでもドライバー|Driver everywhere and anywhere

ハーマンはドライビングディスタンスでツアー142位にランクされているが,彼は不利と思われる状況を非常にシンプルな戦略で回避している。つまり,彼は常にドライバーを,あらゆる機会にできるだけ多く打つのだ。 *6

ハーマン以外のプレーヤーたちがコントロールを高めるため,あるいは安全性を追求するために,3番ウッドや2番アイアンに番手を下げている中,ハーマンはあらゆる機会にドライバーを打つよう自分自身を追い込んでいる。 *7

それは意図的な戦略で,彼のスタッツにも現れている。ドライビングディスタンスのスタッツを見てみよう。これは特定のホール,つまりほとんどのゴルファーがドライバーを打つ長くて広いホールだけを測定している。これは,実際に誰が最も飛ばせるかを見せたい場合に最適な方法だ。そしてそのカテゴリーでは,ハーマンは142位に位置しているのだ。 *8

しかしここで,すべてのドライブ,つまりパー4 とパー5で打つ文字通りすべてのティーショットの平均飛距離に注目しよう。ハーマンはツアー平均から0.3ヤード以内の98位に位置していることが分かる。 *9

ここでもうひとつ注目すべきスタッツがある。ハーマンのパー4 ホールでのティーショットの飛距離はツアー平均を上回り,トップ80以内にランクされている。 *10

ここから何が分かるだろう? ハーマンを他のプレーヤーとドラコンで,見渡す限りの広いフィールドで競わせれば,彼は負けるだろう。しかしハーマンは,非常に積極的にドライバーを打っているため,PGAツアーのストロークゲインド・オフ・ザ・ティーではトップ50以内に入っている(全英開催時点で48位)。ゴルフ界のショートヒッターのひとりであるというのに。 *11

ハーマンがイングランド滞在中に重要なパットをすべて決めたように思えたを見れば,その日は彼に勝利をもたらしたのはショートゲームだったと言えるかもしれないが,そもそもそれを可能にしたのは彼のドライビングだった。 *12

「あるプレーヤーがドライバーで320ヤードを飛ばすが3 番ウッドでは280ヤードしか飛ばせず,別のプレーヤーがドライバーで290ヤードしか飛ばせないがそのドライバーをより頻繁に打った場合,彼らは単に戦略的に正しくプレーしているというだけの理由で,効果的にボールをより遠くに飛ばすことができます」と, DECADEゴルフコース管理システムの創設者であるスコット・フォーセットは言う。「ショートヒッターは実質的に,ティーショットでどれだけの利益を得ることができるかについて決定権を持っているが,ロングヒッターよりも頻繁にドライバーを打てば,ロングヒッターのアドバンテージは大幅にかき消される。」 *13

「適切な戦略は,ティーショットから非常にアグレッシブに感じられるはずだ」と,彼は言う。 *14

ドライバーショットを自在に操る|Embracing versatility

もちろん,ハーマンがボールをあちらこちらに飛ばし散らかしていたら,どこでもドライバーを打つということはできないだろう。飛距離があれば多少曲がってもなんとかなるが,ショートヒッターが曲げ散らかすことは,一般的にお勧めできる戦略ではない。 *15

ハーマンは確かに,フェアウェイを多くヒットし,今週に到るまでドライビングアキュラシーでは14位,そして今週はフィールドで1位となった。ハーマンのコーチ,ジャスティン・パーソンズは,その鍵は多彩さだという。 *16

ハーマンの競争相手たちは,自ら選んでドライバーを打つ数を減らしているわけではない。彼らがドライバーを打たないとき,それは,より正確性を求めているか,短いクラブの方が打つのが簡単な別のショットを打っているためだ。ハーマンとパーソンズはドライバーの練習時間の大部分を,ドライバーでそういったショットを打つことに費やしている。それは単に番手を下げることよりも難しいが,ハーマンにとって,それは不可欠だ。 *17

「彼は非常に才能があり,多才な選手であり,それに練習熱心だ」とパーソンズはいう。「彼はドライバーをより多く打つ。なぜなら,必要なときにドライバーを少し短く打つことができるが,それでも他のプレーヤーの3番ウッドよりも長く打てるからだ。彼はもう少し飛距離がほしいときにドローを打つことができるし,他のプレーヤーがドライバーを動かすことができないときに,少し低いショットを打って,ホールの小さな隙間を狙うことができるんだ。」 *18

この多彩なスキルは,練習場での数え切れないほどの時間によって形作られている。応用の規律は選択によって決まる。ある程度の天性の才能によって実行する能力。この組み合わせにより,理論上は現代ゴルフにおいて致命的な欠陥を抱えているプレーヤーが,メジャーチャンピオンに変身する。 *19

「みんなに解読してもらうよ」。ハーマンは優勝記者会見で,飛距離不足についての質問を受けた後、,目の前にあるクラレットジャグを見つめながらこう語った。「でも問題ないよ。」 *20

*1:HOYLAKE, England — If Brian Harman's golf game was a car, his wouldn't have the fastest topline speed. Place it in a drag race with any number of other players, and Harman would be left in the dust. Golf is in a moment of peak horsepower. The more if it you have, the better.

*2:Even Harman knows it: "I'm 36 years old. The game is getting younger. All these young guys coming out, they hit it a mile. The game is going longer. That seems to be the way it's going.”

*3:And yet in the midst of this race for more speed, it was Harman who couldn’t be caught on Sunday at Royal Liverpool, winning by six shots. It’s a fact that belies another: not all cars are designed the same way. Some are, indeed, built to be fast. Others are designed to be more maneuverable.

*4:That's what Harman is. At 5-foot-6 inches and a lean 150 pounds, the diminutive lefty carries an average clubhead speed of 109 miles an hour, which puts him in the bottom 10 percent on the PGA Tour. He's not built for straight line speed, like the 6-foot-8 amateur Christo Lamprecht, who earned low amateur honors as Harman took possession of the claret jug.

*5:Instead, Harman has devised an entire strategy around what he can do best: win around the corners. It has led to 12-year career on the PGA Tour and wins at every level he's played. And now, an Open championship victory.

*6:Harman ranks 142nd on tour in driving distance, but he gets around this perceived disadvantage with a pretty simple strategy: He hits driver all the time, as much as he can, at every opportunity.

*7:While Harman's peers are dropping back to hit 3-wood and 2-irons, either for more control or to pursue safety, Harman pushes himself to hit the driver at every opportunity.

*8:It's an intentional strategy that shows up in his stats. Look at the driving distance statistic, which only measures a certain holes—longer, wider holes, where most golfers are hitting drivers. It's the best way to do it when you're trying to showcase who actually hits it the longest. And that’s where Harman ranks 142nd in that category.

*9:But now look at all drives—the average distance of literally every tee shot hit on par 4s and par 5s. You’ll see that Harman ranks 98th, within 0.3 yards of tour average.

*10:Here’s another stat to look at. For the amount of distance Harman’s tee shots carry on par-4 holes, he ranks above the tour average, and inside the top 80.

*11:What do you see from this? Put Harman in a driving contest against any number of his peers, with a wide open field in front of them, he would lose. Yet because Harman is ultra-aggressive with the number of drivers he does hit, he lands in the top 50 on the PGA Tour in SG: Off The Tee (48th coming into the Open), again while being one of the shorter hitters in golf.

*12:After watching Harman seemingly make all the important putts he looked at during his stay in England, you might say his short game won him the day, but his driving made it possible in the first place.

*13:“If a player hits it 320 yards with their driver and only 280 with their 3-wood, and another player hits it 290 with their driver but hits driver more often, they effectively hit the ball further simply because they’re playing more correct strategically,” says Scott Fawcett, the founder of DECADE Golf course management systems. “A shorter player effectively has a governor on how much they can gain off the tee, but if they are hitting driver more often than a longer player the longer players advantage is heavily negated.

*14:“Proper strategy should feel very aggressive off the tee,” he says.

*15:Of course, Harman wouldn't be able to hit driver everywhere if he sprayed the ball around wildly. Players can get away with being long and relatively crooked, but short-and-crooked generally isn't an advisable strategy.

*16:Harman does indeed hit a lot of fairways—14th in driving accuracy coming into this week, and first in the field this week. The key to this, says Harman's coach Justin Parsons, is versatility.

*17:Harman's peers aren't hitting fewer drivers by choice. When they do, it's because they're seeking more accuracy, or working a different shot that is easier with a shorter club. Harman and Parsons spend a huge portion of their driver practice learning to hit those shots with his drivers. It's harder than simply dropping down a club, but for Harman, it's essential.

*18:"He's a tremendously talented, versatile player, and he works very hard on it," Parsons says. "He does hit driver a lot more, because he's able to dial it back slightly when he needs to but still hit it longer than other players’ 3-wood. He can hit a draw when he needs to reach for more distance. He can hit a little low ones and to fit drives through little gaps in holes, when other players can't move their drivers.”

*19:This skill versatility is forged by countless hours on the range. The discipline of application comes through choice. The ability to execute through some level of innate talent. The combination transforms a player with what is, on paper, a potentially fatal flaw in the modern era, into a major champion.

*20:“I’ll let y’all figure it out.” Harman said at his winning press conference after a question about his lack of driving distance, his eyes glancing to the claret jug sitting in front of him. “But there ain’t no problem.”