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最大の失策:プロゴルフ界で最悪の用具契約|Golf Digest


拙訳

ジャスティン・ローズはFedexセントジュード選手権で優勝し,この3年間で二度目のPGAツアー優勝を果たした。しかも,どちらも用具フリーエージェントとして獲得したものだ。バッグにはロゴも契約義務もなく,フィーリングとパフォーマンスを最優先に考え抜かれたセッティング。2019年初頭,日本のゴルフブランド本間と華々しい複数年契約を結んだ当時のローズとは,まるで別世界だ。*1

あのパートナーシップは,大々的に宣伝されながらも短命に終わり,6か月も経たないうちに消滅した。ローズは本間のギアで安定性を見つけるのに苦労し,最終的には複数メーカーのクラブが混じったバッグに戻った。*2

これは,優秀な選手と良い用具がうまく噛み合わないことの,まさに教科書的な例と言えるだろう。プロなら誰でも用具の契約を結び,それがよってより良いパフォーマンス,もしかしたら数回の勝利,そして高額な報酬をもたらすことを期待する。しかしゴルフは感覚のゲームであり,クラブが選手の目やスイングに合わないと,あっという間に破綻してしまうことがある。ローズの本間との契約だけがその例ではない。実際プロゴルフには,書類上は素晴らしいように見えても,コース上では期待外れだったという,驚くほど豊富な用具契約の歴史がある。*3

ここでは,最も記憶に残る5つのケースを紹介する。そのうちのいくつかは,今週の Golf IQ ポッドキャストで取り上げられた。*4

2019年1月,ローズが本間ゴルフと複数年契約を結んだとき,世間は驚きを隠せなかった。それは,20年にわたるテーラーメイドとの契約を終えるというだけでなく,この契約によって彼に稀に見る柔軟性が与えられたからだった。ボールの縛りも,パターの義務付けもなかった。ウッド,アイアン,ウェッジだけを扱い,北米進出を目指すメーカーのために,ゴルフ用具の開発に携わるチャンスが与えられたのだ。*5

当初の結果は有望に見えた:ローズは本間クラブをバッグに入れて出たふたつめの試合,ファーマーズインシュランスオープンで優勝。そのパートナーシップを立証し,同社にアジア以外での信頼を即座にもたらした。*6

しかし,その基盤の亀裂が明らかになるまでに,時間はかからなかった。2月のホンダクラシックで,ローズはこっそりとテーラーメイドのSIMドライバーに交換した。数週間後のベイヒルでは,バッグの中にホンマのクラブが1本もなかった。ローズは一言も口にしなかったが,そのメッセージははっきりと伝わってきた。パートナーシップはうまくいっていなかったのだ。*7

5月までに,両者は破局を認める声明を発表した。本間はローズの製品開発への貢献を称賛し,ローズはその機会を与えてくれたことに感謝した。しかし,協力と自由を基盤としたこのパートナーシップは,ローズがコース上で必要としていたものを最終的に提供することができなかった。*8

この契約はプロゴルフ界において,特に有名選手の契約としては,最も短いもののひとつとなっている。*9

Nick Price

1994年シーズン,プライスを超える選手はいなかった。2つのメジャー大会(全英オープン,PGA選手権)と4つのPGAツアー優勝を果たしたジンバブエ出身の彼は,1994年シーズンを終えるころにはプロゴルフ界の頂点に君臨していた。*10

勝利の方程式に固執するのは賢明な戦略だったが,プライスは変化を選んだ。1995年初頭,彼は Ram を離れ,比較的無名だった Atrigon Golf と有利な契約を結ぶという,驚くべき決断をくだした。*11

10年契約を逃すのは難しかった:年間250万ドル,会社の株式,ロイヤルティー,そしてクラブデザインのクリエイティブコントロールが得られる。プライスは,同社唯一のワンピースドライバーと合わせて,シグネチャーアイアンセットをデザインする予定だったが,実現には至らなかった。*12

1996年末,プライスは去り,会社は倒産した。Atrigon はプライスに対し,既に受け取った300万ドルの返還を求めたが,彼はそれを受け入れたリスク代だとして払いのけ,決して後悔はしなかった。*13

それは利益を生まなかった大きな賭けであり,イノベーションとハイプは,誰が契約したとしても,成功するためにはやり遂げる必要があることを思い出させるものである。*14

Payne Stewart

スチュワートは1994年にウィルソンを離れ,いくつかの珍しいアイテム――具体的にはゲーム改善用キャビティーバックアイアンと2ピースの Top-Flite Tour ボール――を使用するため,伝えられるところによるとスポルディングから700万ドルを受け取った。*15

鍛造ブレードでメジャー2勝を挙げたスチュワートにとって,この移籍は飛距離とボールのシェイピングに苦​​戦を強いる結果となった。1993年の賞金ランキング6位から翌年には123位まで転落。1995年に再びブレードに戻ったことで成績は向上したが,この契約は結局実を結ばなかった。*16

そして,ここで重要な点がある。スチュワートが1999年のUSオープンで優勝したとき,彼は用具フリーエージェントであり,スポルディングとの契約が終了してから1年も経っていないのに,まだ Top-Flite Strata を使用していたのだ。*17

Corey Pavin

1995年,シンネコックヒルズで行われたUSオープンでのペイビンの勝利は,現代における最も力強い勝利のひとつとして今もなお記憶に残る。彼がその勝利に使用したクラブによって,その記憶はさらに強烈なものとなった。その週のバッグには,紛れもなくクリーブランドVASアイアンが入っていた。そのアイアンは,その見た目と紫色のバッジ、そしてその操作性の高さで、賛否両論を巻き起こした。ペイビンはその後,1996年のコロニアルでも優勝し,ゴルフ界で最も正確なボールストライカーのひとりとしての地位を改めて証明した。しかし,これが10年以上も続くPGAツアーでの最後の勝利となった。*18

1997年,ペイビンは日本のクラブメーカーであるPRGRと5年間,7桁のスポンサー契約を結んだ。これはゴルフ用品業界全体に衝撃を与える大胆な動きだった。しかし,このパートナーシップはなかなか軌道に乗らなかった。最大の問題は,PRGRがペイビンの厳しい要求に応えることができず,特にドライバーに関しては苦戦したことだった。もともと飛距離の出る方ではなかったペイビンは,チタン製ドライバーとボールスピードの上昇によってゴルフがパワー重視の時代へと移行しつつあるまさにその時期に,ティーショットの飛距離でさらに後れを取ったのだ。*19

契約期間中,ペイビンは賞金ランキングでトップ100位以内に入ることができなかった。全盛期を迎えていた元メジャーチャンピオンにとって,これは驚くべき成績低下だった。正確性とコントロールを武器にキャリアを築いてきた彼にとって,用具のミスマッチは単なる脚注以上の意味を持つことが判明した。まさに転機となったのだ。*20

Curtis Strange

ストレンジは1990年代初頭,まだビッグネームだった。USオープンで2度の優勝,シーズン賞金100万ドル以上を獲得した最初の選手,そしてその時代で最も有名な選手のひとりだった。そのため,1994年に日本のクラブメーカー,マルマンと用具契約を結んだことは,人々の注目を集めた。ストレンジは,PGAツアーで無名だったこのブランドを初めて使用したアメリカ人の有名選手であり,マルマンは彼のスターパワーに賭けてアメリカ市場への進出を狙っていたのだ。*21

しかし,最初からフィットしていなかった。*22

アイアンは独特の軟鋼構造と,明らかにヨーロッパ風のプロファイルで,ストレンジの伝統的な好みとは相容れなかった。ドライバーはさらに的外れで,許容度が低く,ローテクで,パワー時代の到来に追いつくために必要な反発力も欠けていた。正確性と粘り強い精神で知られるストレンジは,突如,あらゆる場面で格闘する相手が自分のギアになってしまった。*23

パフォーマンスは低下。結果も出なくなり,契約が終了するころには,ストレンジは事実上プロゴルフ界のトップ層から姿を消していた。*24

*1:Justin Rose’s win at the FedEx St. Jude Championship marked his second PGA Tour title in three years—and both came as an equipment free agent. No logos on the bag, no contract obligations, just a carefully curated setup built entirely around feel and performance. It’s a far cry from where Rose was in early 2019, when he signed a splashy multi-year endorsement deal with Japanese brand Honma.

*2:That partnership, highly publicized and short-lived, fizzled out in less than six months after Rose struggled to find consistency with the gear and eventually returned to playing a mixed bag.

*3:It was a textbook example of what happens when a good player and good equipment don’t click. Every pro enters an equipment deal hoping it’ll lead to better performance, maybe a few wins and a healthy payday. But golf is a feel game and when the clubs don’t suit a player’s eye or swing, things can unravel quickly. Rose's Honma stint isn’t the only example. In fact, pro golf has a surprisingly rich history of high-profile equipment deals that looked great on paper and fell flat on the course.

*4:Here are five of the most memorable, some of which were discussed on this week's Golf IQ podcast.

*5:When Rose inked a multi-year club deal with Honma in January 2019, it raised eyebrows—not just because he was walking away from a two-decade run with TaylorMade, but because the deal gave him rare flexibility. No ball commitment. No mandatory putter. Just woods, irons, wedges and a chance to help shape the gear for a manufacturer that was intent on making inroads in North America.

*6:The early results looked promising: Rose won the Farmers Insurance Open in his second start with Honma, validating the partnership and giving the company immediate credibility outside Asia.

*7:But it didn't take long for cracks to become visible in the foundation. At the Honda Classic, in February, Rose quietly swapped in a TaylorMade SIM driver. A few weeks later, at Bay Hill, there wasn’t a single Honma club in the bag. The message was loud even if Rose never said a word: the partnership wasn’t working.

*8:By May, both sides issued statements confirming the split. Honma praised Rose’s input on product development; Rose thanked them for the opportunity. But the partnership—built on collaboration and freedom—ultimately couldn’t deliver what Rose needed on the course.

*9:The deal remains one of the shortest in professional golf, especially for a high-profile name.

*10:No one was better than Price during the 1994 season. Two major championships (British Open, PGA Championship) and four PGA Tour titles positioned the Zimbabwean at the zenith of professional golf as he ended the 1994 campaign.

*11:Sticking with a winning formula was the prudent play, but Price chose to shake things up. In a surprise move, he parted ways with Ram at the beginning of 1995 for a lucrative deal with relative unknown Atrigon Golf.

*12:The 10-year deal was difficult to pass: $2.5 million per year, equity in the company, royalties and creative control over club design. Price was supposed to design a set of signature irons to go along with the company's lone one-piece driver, but it never happened.

*13:At the end of 1996, Price walked away, and the company collapsed. Atrigon asked Price to return the $3 million he'd already received, but he brushed it off as a risk he accepted and never regretted.

*14:It was a high‑stakes gamble that didn’t pay off, a reminder that innovation and hype, no matter who signs on, still need follow-through to prosper.

*15:Stewart left Wilson in 1994 and took a reported $7 million from Spalding to play several curious items—specifically, game-improvement cavity-back irons and a two-piece Top-Flite Tour ball.

*16:For someone who'd won two majors with forged blades, the move left Stewart struggling to hit his yardages and work the ball. He tumbled from sixth on the money list in 1993 to 123rd the following year. A move back to blades in 1995 coincided with improved results, but the deal never fully panned out.

*17:And here’s the kicker: When Stewart won the 1999 U.S. Open, he was an equipment free agent—still playing the Top-Flite Strata, less than a year after his deal with Spalding had ended.

*18:Pavin’s 1995 U.S. Open win at Shinnecock Hills remains one of the grittier triumphs of the modern era—made all the more memorable by the clubs he used to do it. In the bag that week were the unmistakable Cleveland VAS irons, known as much for their polarizing looks and purple badging as their playability. Pavin followed that with another win at Colonial in ’96, reaffirming his status as one of the game’s most precise ball-strikers. But that would mark his last PGA Tour victory for more than a decade.

*19:In 1997, Pavin inked a five-year, seven-figure endorsement deal with Japanese club manufacturer PRGR—a bold move that raised eyebrows across the equipment world. The partnership, however, never quite found its footing. The biggest issue? PRGR struggled to dial in Pavin’s exacting specs, particularly when it came to the driver. Pavin, never a bomber to begin with, found himself bleeding yards off the tee right as the game was shifting into a power era dominated by titanium drivers and rising ball speeds.

*20:Over the life of the contract, Pavin failed to crack the top 100 on the money list—a stunning drop for a former major champion still in his competitive prime. For a player who built his career on precision and control, the equipment mismatch proved to be more than just a footnote. It was a turning point.

*21:Strange was still a big name in the early 1990s—two-time U.S. Open champ, the first player to win more than $1 million in a season and one of the most recognizable players of his era. So when he signed an equipment deal with Japanese clubmaker Maurman in 1994, it turned heads. Strange was the first high-profile American to put the little-known brand in play on the PGA Tour, and Maurman was betting big on his star power to break into the U.S. market.

*22:But the fit was off from the start.

*23:The irons had a unique soft-steel construction and a distinctly European profile that didn’t match Strange’s traditional preferences. The driver was even further from the mark—unforgiving, low-tech and lacking the pop needed to keep pace as the power era began to take shape. Strange, known for his accuracy and grinding mentality, suddenly found himself fighting his gear every step of the way.

*24:Performance dipped. Results faded. And by the time the deal ended, Strange had essentially vanished from the top tier of professional golf.