Linkslover

犬よ,腹が減ったのならくらばりたまえ!

ニール・シプリーのミニドライバー戦略|PGATour.com

ソース

Why Neal Shipley carries multiple drivers, 3-irons by GolfWRX, 19 March 2025

拙訳

最近,PGAツアーではミニドライバーブームが最高潮に達している。毎週のように新しい選手がミニドライバーを試し,また新しいメーカーが独自のミニドライバーを開発しているようだ。 *1

PGAツアー選手の多くは,ミニドライバーをティーショットの補助的な選択肢として捉えている。3番ウッドよりも寛容性が高く,ドライバーよりもティーショットの操作性が高く,パー5でのセカンドショットにも使える。ミニドライバーのサイズは一般的に,従来の3番ウッドと最新のドライバーヘッド(460cc)の中間くらいだ。 *2

2024年全米アマ準優勝者で『フルスイング』でも人気となった,今週のバルスパー選手権に出場するニール・シプリーは,このトレンドに独自の解釈を持ち,Pingのドライバーに独自の改造を加えた彼自身のバージョンを作り上げた。シプリーがイニスブルックリゾートでテストしている〈ミニドライバー〉は,厳密にはミニドライバーではない。実際,標準的なドライバーよりもロフト角が大きく(12度),長さが短い(43インチ)Ping G440 Maxドライバーだ。シプリーはこのクラブを〈状況次第のクラブ〉と呼び,長さはドライバーよりも3番ウッドに近いため,よりコントロールしやすいとしている。 *3

「ミニドライバーはヘッドが小さくて許容度が低いんだ」と,シプリーは言う。「でも,このMaxヘッドはヘッドが大きくてシャフトが短いので,すごく自信を持って打てるんだ。すごくまっすぐ飛ぶ気がする。……今週バッグに入れるかどうかは分からないけど,コーンフェリーツアーでは間違いなく使うかもしれないクラブだ。300ヤード飛ばす必要なんてないコースが多いからね。280ヤードキャリーすれば十分。3番ウッドよりもずっと許容度が高いはずだ。」 *4

コーンフェリーツアーが今週の予定通りの中断となったため,2024年マスターズと全米オープンでローアマのシプリーが,PGAツアーにスポット参戦する。彼はコーンフェリーツアーポイントリストで43位につけており,6回の出場で2回のトップ15入りを果たしている。 *5

シプリーは,必ずしも芝の上からのオプションやドライバーよりも高い操作性を求めているわけではなく,むしろ,280〜300ヤードあたりで着弾エリアが狭くなるホールでのフェアウェイファインダーになることを意図していると述べた。 *6

シプリー独自の設定は,アマチュアにとって重要な教訓を与えてくれる。フェアウェイから3番ウッドを使う機会が少ない,あるいはティーショットで3番ウッドの安定性があまりにも低いと感じているなら,シプリースペシャルを試してみるのも良いかもしれない:通常サイズのドライバーヘッドに通常よりもロフト角が寝ていて,より寛容性を高めるために短めのシャフトを装備したモデルだ。 *7

シップリーは複数のドライバーに加え,3番アイアンも2本所有している。この組み合わせは,アイアンの長い番手における飛距離のギャップを埋めるのに役立っている。シプリーは以前,5番と6番アイアンにPing Blueprint Tアイアンを使用していたが,その後4番アイアンにBlueprint Sモデルに切り替えた。 *8

「6番アイアンの飛距離は205ヤードくらいで,5番アイアンは215ヤード,4番アイアンは225ヤードくらいだったんだ。つまり,番手間の飛距離差はわずか10ヤード。……バッグの端の方では,そんなに小さな飛距離差は必要ない」と,シプリーは語る。 *9

解決策は? 4番アイアンを外し,ロフトを立てたPing Blueprint Sの5番アイアンに交換することだ。シプリーはこのクラブで約220ヤード飛ばす。 *10

こうした変更は,バッグの中で連鎖反応を引き起こしうる。シプリーは,Ping i230の3番アイアンのロフト角を上げて約235ヤード飛ばせるようにし,その後,ロフトを立てたPing Crossover3番アイアンをバッグに入れた。 *11

このクラブは19度のPing G440 Max 5番ウッドと互換性があり,シプリーはどちらも約250ヤード飛ばすことができる。シプリーは,長い番手で15~20ヤードの飛距離差があるのは,「グリーンへのアプローチが長いコースでプレーする場合」に理想的だと述べている。 *12

*1:The mini-driver craze has reached peak heights recently on the PGA TOUR. It seems that every week a new player is giving one a try, and a new company is making its own version.

*2:PGA TOUR players, for the most part, find mini-drivers to be a helpful secondary option off the tee that’s more forgiving than a 3-wood, a bit more workable off the tee than a driver and provides some versatility to hit off the deck into a par-5. Typically, the size of a mini driver sits somewhere right between a traditional 3-wood and a 460cc modern driver head.

*3:Neal Shipley, the 2024 U.S. Amateur runner-up and “Full Swing” star who’s playing this week’s Valspar Championship, has his own take on the trend, creating his version with some unique modifications to a Ping driver. The “mini-driver” that Shipley is testing at Innisbrook Resort isn’t really a mini-driver at all. In fact, it’s a Ping G440 Max driver with more loft (12 degrees) and less length (43 inches) than a standard driver. Shipley called it a “situational club” that is closer in length to a 3-wood than a driver, giving him more control.

*4:“One thing with the mini driver is that they’re a smaller head and less forgiving,” Shipley said. “But with this Max head, it has a really big head that’s on a really short shaft, so you can kind of feel really confident on it. I feel like it’s really straight. … I don’t know if it’ll go in the bag this week, but it’s certainly a club we might use this year on the Korn Ferry Tour, because there’s a lot of courses where you don’t need to hit it 300; 280 in the air is better. It would be a lot more forgiving than a 3-wood.”

*5:With the Korn Ferry Tour on a scheduled hiatus this week, Shipley, the low amateur in the 2024 Masters and U.S. Open, is making a cameo on the PGA TOUR. He is 43rd on the Korn Ferry Tour Points List with two top-15 finishes in six starts.

*6:Shipley said he’s not necessarily looking for an option off the deck, or to work the ball more than a driver, but rather, it’s intended to be a fairway finder on holes where the landing area gets tighter around 280-300 yards.

*7:Shipley’s unique set-up offers an important lesson for amateurs. If you find yourself using a 3-wood infrequently from the fairway, or finding too much inconsistency with it off the tee, maybe it’s time to try out the Shipley special: a regular-sized driver head, with more loft than usual, and equipped with a shorter shaft for greater forgiveness.

*8:In addition to his multiple drivers, Shipley also has two 3-irons. The configuration has helped fill in yardage gaps for at the top end of his iron set. Previously, Shipley used Ping’s Blueprint T irons for his 5- and 6-irons and then switched to the company’s Blueprint S model for his 4-iron.

*9:“My 6-iron was like 205 yards, 5-iron was, call it 215, and 4-(iron) was 225, so only 10-yard gaps between each club. … At that end of the bag, you don’t need gaps that small,” Shipley said.

*10:The solution? Taking out the 4-iron and putting in a Ping Blueprint S 5-iron modified to have less loft. Shipley hits that club approximately 220 yards.

*11:Such changes can have a chain reaction in the bag. Shipley also added loft to a Ping i230 3-iron so that he would hit it approximately 235 yards, then added a stronger Ping Crossover 3-iron with less loft in the bag.

*12:That club is interchangeable with a 19-degree Ping G440 Max 5-wood, as Shipley can hit both approximately 250 yards. Shipley said having 15-20 yards gaps in his longer clubs is ideal “when we’re playing courses where you have to hit long approaches into the greens.”