Linkslover

I want to be a window through which Japanese golfers can see what’s happening outside. TPI G2/P2.

ハンデ18から9への道のり|GolfWRX

チャートの作図がどうかと思うのですが,とりあえず訳出しました。

要はとにかく「致命的なミスをするな」ということで,ティーショットならOBとかペナルティーとかをしないこと,アイアンならグリーンに乗せること,外すにしても安全なところに外すこと,グリーン周りなら状況を見極めて最善策を取ること,バンカーならとりあえずグリーンに乗せてふたつで上がること,パットなら3パットを避けること……。

いやー,普通でしょ。だったらできるか?っていうのはまた別の話ということで。

ソース

Behind the numbers: A road map for an 18 handicap to get down to a 9 – GolfWRX by Peter Sanders, 26 March 2020

概要

私は5年前にGolfWRXでとある記事を書いた。「スクラッチゴルファーとPGAツアープレーヤーとの統計的差異」*1というもので,この記事は現在までに42万ビューを超える閲覧を集め,当サイトで最も読まれている記事のひとつとなっている。私は最近,GolfWRXの編集長である Ben Alberstadt に相談を受け,ハンディキャップレベルごとにデータを集めた方が,より多くの人の関心を呼ぶのではないかと話し合った。 *2

もしかしたら,「どうやって異なるハンディキャップレベルの違いを知りうるのか?」と思うかもしれない。そう,ゴルフというゲームの影に潜むあらゆる数字,あらゆるレベルの数字について知ることは,私の仕事なのだ。私がゴルフについて統計的見地から学びはじめて,もう30年以上になる。私はShotByShot.comというウェブサイトを開設してストロークスゲインドの分析を紹介し,そこでは数千のアマチュアゴルファーのデータを用いて,自身のゴルフの強みと弱みを特定して上達に役立ててもらおうとしている。さらに私は複数名のPGAツアープレーヤーのためにも仕事をしており,ツアーの650以上もあるShotLinkのスタッツから,明確な解答を見つけ出そうとしている。 *3

私が学んだのは,どのようなハンディキャップレベルであったとしても,「平均的な」ゲームというのは存在しないということだ。私たちはひとりひとりが雪片のように独特な存在であり,そこスコアにはそれぞれに異なる背景がある。とはいうものの,ShotByShot.comの38万4千以上ものラウンドデータを集めたデーターベースのおかげで,各レベルにおける平均的なゴルファーの姿というのを表現できる。何が美しいかというと,私たちのデータはしっかりしてかつスムーズであり,各ゴルファーの強みと弱みを表現する5つの主要な側面を描き出せるということだ。 *4

用いたデータ
  • ハンデ18:データーベースにある,スロープ調整後のコースレーティングでディファレンシャルが18の3551のラウンドを平均した。 *5
  • ハンデ9:同様にデータベースにある5000のラウンドの平均をとった。 *6

想像できると思うが,これらふたつのスコアの違いは,9打だ。 *7

以下のグラフは,ハンデ18氏がどのプレーでストロークを減らしてハンデ9氏に近づけるかを示したものだ。 *8

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ドライビング

ゴルフにおいて非常に重要なこのスキルは,飛距離と正確性とで定量化される。しかし,私たちはみな然るべきティーからプレーしていると仮定することで,飛距離は脇に置き,正確性に焦点を当ててみよう。 *9

上のグラフが示しているように,普通のゴルフコース,つまりドライビングホールが14ある中で,2.5打を減らしたい。以下のグラフは,ハンデ18氏とハンデ9氏の平均的なドライビングの結果を示している。注意してほしいのは,いずれも少なくとも1ラウンドで少なくとも1回,ドライビングエラーを起こしているということだ。そのエラーを取り除けば,もう半分以上は目的地に達している。特にそれがペナルティーエラー〈ドロップありのペナルティーか,OBのようなストロークとディスタンスのペナルティー〉,つまりだいたい1.3打(ドロップありのペナルティー)から2打以上(ストロークとディスタンス)のエラーであれば。 *10

「No Shot」とは,通常のプレーに戻すために前に進めないような状態になるショットのこと。

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これは「言うは易く行うは難し」かもしれないが,しかし時にティーからのターゲットとクラブ選択を変えれば解決する話かもしれない。確かに,トラブルから離れたところを狙い,あるいはトラブルに届かないクラブを選べば済む話だ。ティーショットでトラブルが待ち構えているホールは,ハンデ9氏にとっても難しいホールだ。エラーを排除してダブルボギーを避けよう。これはマッチプレーにおいても有効な戦略となる。 *11

次に,頑張ってフェアウェイヒットをあとひとつ増やそう。次のアプローチショットの項目でも分かるように,フェアウェイからとラフからとでは,正確性がだいぶ変わるからだ。 *12

アプローチショット

ここで3打減らす必要がある。これは1ラウンドあたり平均17.6回のフルスイングショットということで,ロングゲームの中ではいちばん機会が多い。これらのショットはだいたい,7割がフェアウェイから,残り3割がラフからということになる。とりあえずフェアウェイバンカーは無視しよう(だいたい3ラウンドに1回あるかないかだから)。とはいえ,フェアウェイバンカーからのショットを打っているということは,だいたいティーショットでミスをしているということなので,落ち着いてフェアウェイに戻し,傷口を広げないようにしよう。 *13

さて,どうやって3打減らすか? ペナルティーを避けることで,少なくとも1打減らせる。GIRを3つ増やすことで,ハンデ18氏の平均5が,ハンデ9氏の平均8になる。鍵は,正確性の向上だ。 *14

オススメしたいのは,下図の丸で囲った距離のショットに取り組むことだ。フェアウェイからのショットの約7割は,この距離のショットなのだ。これより長い距離のショットであれば,スマートな選択を心がけて,自分の能力に照らし合わせて,エラーとペナルティーを避けよう。簡単? どのハンディキャップレベルであれ,これぐらいの長い距離からはグリーンをヒットするより外す方が多いのだ。これを知っていれば,「いいミス」を積極的に考えられる。つまり,グリーンのロングサイドとか,グリーン手前に外すとかだ。最後に私のデータから言えるのは,グリーンを捉えることは,「ホールまでの近さ」を心配するより遥かに重要だということだ。しかしそれは稿を改める。 *15

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グリーン周り(ホールから50ヤード以内)

さてここでは,ラウンド中にそれほど頻度が多くないところで,2打縮めなければならない。ハンデ18氏の10打に対し,ハンデ9氏は8ショットだ。またしても,エラー〈グリーンを外し,かつ,ホールアウトまで4打以上かかること〉を避けることから始めよう。プロとメンターと,私は何時間もショートゲームに取り組んだ。最初に貴重た技術的な話をしてくれて,それはら,1ショット1ドルで賭けをやった。最高のレッスンだったよ! 彼のメソッドは,ショットを3つのカテゴリーに分類することで,それはサンドショットにも適用できる。試してほしい。きっとうまくいくから。 *16

  • 青信号:いいライで,トラブルなし。ホールアウトを狙おう。 *17
  • 黄色信号:難しいけど,やれなくはない。コンサバにプレーして,アップヒルの決められるパットを残そう。 *18
  • 赤信号:とても難しく,ダウンサイドも目に浮かぶ。とにかくボールをグリーンに乗せて,エラーを避けよう。 *19

次に,自分がよく出くわすタイプのショットを練習しよう。特に,自分にとって問題になるようなショットを。つまりは,ホールのできるだけ近くに打って,手痛いエラーを避けるのだ。これはイラつくほど当たり前のアドバイスに聞こえるだろうけれど,ハンデ18氏がスクランブル20%であるのに対して,ハンデ9氏は32%であることの意味を,再考させてくれるはずだ。 *20

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サンドショット(ホールから50ヤード以内)

ここでは,ゲームにおいてとても小さなパート(1ラウンドあたり2打と1.6打)から0.5打縮める方法を見ていく。しかしこのスキルは過小評価されていると思うのであって,ゴルフの中で他のどのショットよりも,エラーの発生確率が高いと思う。私がゴルフを習っていたころは,18個すべてのグリーンで口を開けているバンカーが怖かったものだ。サンドショットで本当の自信を得て初めて,グリーンが大きく,そしてヒットしやすく見えたものだ。これもまた,エラーを避ければ,パズルの解答が見えてくる。ハンデ18氏はサンドセーブの確率が12%(エラーが28%)であるのに対して,ハンデ9氏はサンドセーブが21%(エラーが15%)なのだ。 *21

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パッティング

パッティングはどのスキルレベルでもショットの4割を占めるものだが,ここでは1打だけ縮めればいい。簡単だ。ハンデ18氏は,ラウンド平均2.5回の3パットを1.5回にすればいい。そのためには,20フィートから50フィートのあいだのパッティングで,距離のコントロールを向上させることだ。50フィート以上のときは,パターを使ったチップショットだと思えばいい。もともとの距離の10%の距離を残して,ホールの下につけられたら成功だ。最後に,3フィートから10フィートのあいだのショートパットに取り組むこと。私が勧めるのは,3フィートから始めて,それから4フィート・5フィートと伸ばしていけばいい。それらの距離はらハンデ9氏n1パットの確率に近づいたら,正しい方向に向かっていると言えよう。 *22

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結論

つまり,ハンデ18氏がハンデ9氏に追いつくために,どこを強化する必要があるかについて述べてきた。ここまで読んだあなたは言うだろう。「なんでとにかくエラーにフォーカスするんだよ?」。簡単! それはとても大事だからだ! スタッツの多くは,それを無視する。PGAツアーも確かにそうだ。私の研究によれば,エラーの相対的な頻度と程度の方が,ナイスショットあるいは平均的なショットよりも,あるプレーヤーのスコアリングレベルを決定づけるのだ。 *23

あなたのゲームはもちろん,独自の強みと弱みとがあるだろう。鍵になるのは,それらを正確に特定した上で,適切にその改善に取り組むことだ。この記事がその一助になることを願う。 *24

*1:The Statistical Differences Between a Scratch Golfer and PGA Tour Player – GolfWRX

*2:I wrote an article four years ago for GolfWRX called “The statistical differences between a scratch golfer and a PGA Tour player.” This article became one of the most-viewed features for the site, totaling over 420,000 views to date. I recently consulted with Ben Alberstadt, GolfWRX’s Editor-in-Chief, about pulling together some numbers for handicap levels to which more of us can relate.

*3:You might ask: How do I know the differences between these handicap levels? Well, it is my full-time job to know about the numbers behind the game of golf—at all levels. I have been a student of the game from a statistical standpoint for 30-plus years. I created the strokes gained analysis website, ShotByShot.com, used by thousands of amateur golfers to improve by isolating the strengths and weaknesses of their games. Additionally, I work with PGA Tour players to extract clear answers from the Tour’s overwhelming 650-plus ShotLink stats.

*4:I’ve learned that there is no such thing as an “average” game, no matter the handicap level. We’re all snowflakes and find our own unique way to shoot our number. With that said, ShotByShot.com’s 384,000-plus round database enables us to create a composite of the average golfer at each level. One of the beauties is that our data is robust and smooth across all five major facets so that any golfer’s strengths and weaknesses—and we all have them—stand out clearly by comparison.

*5:18 Handicap: I averaged the 3,551 rounds in our database that match the 18 Differential from Slope Adjusted Course Rating. In other words, the Best eight of 20 rounds when Mr. 18 actually played to an 18 handicap.

*6:9 Handicap: Similarly, his Best eight out of 20 using the 5,000 applicable rounds in our database.

*7:As you might guess, the difference between these two in scores is nine strokes. So, if your snowflake matches or is close to Mr. 18’s, simply drop the shots below by facet and voila you are there.

*8:The chart below shows the distribution of the strokes by facet that Mr. 18 needs to save to join Mr. 9.

*9:Skill in this critical facet of the game is measured by distance and accuracy. But let’s take distance out of the equation by assuming we’re all playing the correct tees for our games and focus on accuracy.

*10:As the chart above indicates, we are looking for 2.5 strokes on, what for a typical golf course, is 14 driving holes. The chart below shows results in the average round for Mr. 18 and Mr. 9. Note that both make at least one Driving Error* per round. Weed out that error and you can be more than halfway home, especially if it is a Penalty Error** that tends to carry a cost of between 1.3 strokes (penalty with drop) and two-plus strokes (stroke and distance).

*11:This may be easier said than done, but sometimes the fix is as simple as target and club selection from the tee. Sure, it works to aim away from trouble but try choosing a club that cannot reach the trouble. Most holes that feature trouble off the tee will also be stroke holes, even for Mr. 9. Avoid the error and take double-bogey out of play. This is also a valuable strategy for match play situations.

*12:Next, strive to hit at least one more fairway. The approach accuracy charts below show how many more greens are hit from the fairway vs. rough.

*13:Here we need to save 3 strokes. This facet involves the greatest number of long game opportunities–on average 17.6 full swing attempts per round. These attempts are generally split 70 percent from the fairway and 30 percent from the rough. Let’s ignore the sand for now as it accounts for approximately only 1 shot every three-plus rounds. Except to say that when you find yourself in a fairway bunker, it is usually a mistake, so take your medicine, get back in play and avoid doubling the pain.

*14:So where to save three strokes? Avoid penalties and that’s at least one stroke. Then hit three more greens in regulation and you’re there–Mr. 18 averages five GIRs vs. Mr. 9’s eight. The key is to improve accuracy.

*15:I recommend working on the distance ranges circled in the charts below and devoting 70 percent of your work to fairway shots. From distances longer than the circled ranges, make smart choices, play within your capabilities and avoid errors and penalties. Easy?! At either handicap level, from long-range you’ll miss more greens than you hit. Knowing this, work toward “good misses” – the fat side of the green, short but in the fairway, etc. Finally, my data supports that hitting the green is far more important than worrying about “proximity to the hole”. But that’s another article.

*16:Here we are looking to save 2 strokes in a less frequently used part of the game–ten shots per round for Mr. 18 vs. eight shots for Mr. 9. Again, please start with avoiding Errors*. My pro and mentor spent hours on the short game with me. First, valuable technique instruction and then competitions @ $1.00 per shot—best lessons ever! His method was to break the shot opportunities into three categories, and this goes for the Sand game as well. Try it—it works.

*17:Green light: Good lie, no trouble–try to hole it

*18:Yellow light: Difficult but doable–play conservatively and try to be left with an uphill, makeable putt.

*19:Red light: Very difficult with looming downside–just get the ball on the green and avoid the error.

*20:Next, practice the type of shots that you face the most and especially those that tend to give you problems. Bottom line, hit more shots closer to the hole and avoid costly errors. While this sounds like annoyingly obvious advice, maybe it will help to consider that Mr. 18 saves 20 percent of these opportunities vs. 32 percent for Mr. 9.

*21:Here we are looking to save half a shot in a very small part of the game—just 2 and 1.6 shots per round respectively for Mr. 18 and Mr. 9. I view this an underrated skill that definitely produces more errors per attempt than any other part of the game. When I was learning the game, I was afraid of the gaping bunkers that surrounded and protected ALL of our 18 greens. It wasn’t until I worked hard to gain real confidence from the sand that the greens seemed larger and easier to hit. Again, avoid errors and you’ll solve this portion of the puzzle. Mr. 18 saves 12 percent of his sand opportunities (with 28 percent errors) vs. 21 percent saves for Mr. 9 (15 percent errors).

*22:Putting is 40 percent of the game at all levels and we need to save 1 stroke. EASY, Mr. 18 simply needs to reduce his 3-putts from 2.5 per round to 1.5. Do this by working on distance control from 20 to 50 feet. Beyond 50 feet think of it as more of an easy chip shot with your putter. You’re doing well if you leave it within 10 percent of the original distance and below the hole. Finally, work on your short putts in the three-to-10-foot ranges. I recommend starting with three feet, then move to four to five feet. If you can get those ranges to Mr. 9’s one-putt numbers, you’re well on your way.

*23:Bottom line, I have laid out where, on average, Mr. 18 needs to improve to make the leap to Mr. 9. If you made it this far, you may be saying, “Why all the focus on errors?” Simple! They are important! Most stat programs ignore them—the PGA Tour certainly does. My studies show that the relative frequency and severity of errors do more determine one’s scoring level than do all the good and average shots played.

*24:Your game will no doubt have different areas of strength and weakness. The key is to accurately identify them so that you can address them appropriately. This article has hopefully given you some ideas about how to do that.